Alles voor de experience

Pahaap, mag ik op de iPad? Mag ik op de telefoon? Ronald Hoppzak, vader van een zoon en een dochter, tevens mede-eigenaar van een groot vakantiepark in de Limburgse Peel, was er wel klaar mee. Hij vroeg zich af: hoe krijg je kinderen weer in beweging? „Hoe breng je de digitale wereld terug naar de bestaande?”

 

 

Hoppzak, een energieke veertiger in roze overhemd, dacht ook aan zijn eigen vakantiepark. Mensen wachten niet meer tot het hoogseizoen om twee weken te vertoeven in een bungalow. Ze willen het hele jaar dóór „beleving” en wel meteen, on demand. Daar moet je als ondernemer op inspelen, door het recreatieseizoen te verlengen – „één van de keywords”.

Eerst dacht hij aan de bouw van een indoorspeeltuin, die rezen de afgelopen jaren als paddestoelen uit de grond. Of een trampolinepark. Maar daar komt de vrijetijdsconsument z’n bed al niet meer voor uit. Een bezoek moet voelen als een erváring, die je wilt delen met anderen op een verjaardag. Of liever nog op Facebook.

En toen dacht hij aan de bouw van een Angry Birds-park, ontworpen naar dat verslavende spelletje op je telefoon. Zulke parken heb je al in Finland en Rusland en hij nam contact op met de bouwer. Maar toen begreep hij dat je, om als ondernemer uit de kosten te komen, voor een experience van twee uur moet rekenen op een toegangsprijs van 25 euro. En dat gaat ’m in Nederland niet worden. „Hier wil de consument voor die prijs een hele dág fun.”

En zo creëerde Hoppzak zijn eigen wereld, op een plek waar tot vorig jaar nog koeien en schapen stonden. Een Fun & Entertainment Center grenzend aan zijn vakantiepark De Schatberg in het Limburgse Sevenum. Een witte hal die op afstand oogt als een distributiecentrum van Bol.com, gelegen aan een N-weg tegenover de McDonald’s, Kentucky Fried Chicken en LaPlace. En ook hier kun je eten, all-inclusive in elf restaurants tegelijk. Een hal met drie „concepten” voor jong en oud.

„Kom mee!”, zegt Hoppzak, wrijvend in zijn handen. „Even rondlopen.”

De mens is een gewoontedier

Vraag onderzoekers hoe de vrijetijdsbesteding de afgelopen tien jaar is veranderd en ze tonen grafieken met horizontale lijnen. De mens is een gewoontedier dat hecht aan het vertrouwde, aan het ritme van de dag, weten ze bij het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Grenzen tussen werk en ontspanning vervagen weliswaar door de komst van laptops en smartphones, maar de trend is nog altijd: werken overdag en ’s avonds hangen op de bank, want dan ben je moe.

Wáár je dan naar kijkt, vanaf de bank, dat verandert. Tien jaar geleden tv, nu óók Netflix en op je smartphone. Maar het totale mediagebruik is vrijwel niet toegenomen. En het sporten? Ja, iets. Fitness, hardlopen. De flexibele, individuele sporten. En dat ook niet overal. We doen nu wel iets meer activiteiten op een dag dan in het vorige decennium. Maar het idee dat we in een ‘speed-up society’ leven waarin we worden opgeslokt door drukte, is wetenschappelijk nooit aangetoond – en blijkt vooral een suggestie van mensen die het zélf heel druk hebben.

Gedragsverandering verloopt dus trager dan je denkt. Maar wat wél verandert is de markt voor vrijetijdsbesteding. Die is concurrerender dan ooit. En na een paar magere jaren rond de crisis nam de besteding voor een dagje uit toe van zo’n 13 euro per persoon aan het begin van het decennium tot bijna 19 euro aan het eind. Daarvan gaat het grootste deel op aan winkelen en consumpties.

........

 

Bron: NRC.nl Reportage (Schravesande, 2019)                                                                                                                   https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/24/alles-voor-de-experience-a3984801